Tuesday, February 5, 2008

CARA PEMAKANAN YANG SIHAT DAN MAKANAN YANG BATABOK







Sdr Saidin Hj Gandul






Balum batah antaie adaku taima e-mail daie Sdr Saidin Hj Gandul yang ada kaitan dian pamakanan. Tapi sabalum atu kan maista jua die pangalaman musim damit-damit mulanya pasal makanan BATABOK.

“TABOK” ani sabanaanya ada dua haatinya. Haati yang #1 ialah “malubangi” atau mbuat lubang. Haati yang #2, makanan yang mbaie jaih bila dimakan bacampoo. Yang kan ku caita akan ialah TABOK yang #2 bukan #1. Yang #1 atu bilang oang sudah tahu. Yang hantap baik takanang diee pasal makanan batabok anie ialah BUAH MANGUSTA dian SUSU.

Uja oang patuhaan, jaan sakali-kali minum susu salapas makan buah mangusta atau sabaliknya. Yang sabanaanya diee pun inda maasaie talihat dangan mauk makan buah mangusta dian susu, tapi picaya hantap diee kan tutuan oang patuhaan. Tapi aie diee damit mulanya, buah mangusta atu mimang salajoo diee makan amun aie musimnya, tapi SUSU jaang-jaang luih. Saingat-ingatku aie diee damit mulanya jaang minum susu, indung inda tabali. Amun ada pun bukan susu sagar tapi susu dalam kutin. Sudah diee masuk sikolah andah mulanya bahaau tah maasaie susu tapong bantuan World Health Organisation (WHO), United Nation. Hantap takanang diee atu mulanya, baabut-abut kan ngambil susu tapong dalam kotak. Dalam satahun atu bila ku inda kalupahaan sampai 3 -4 kali dapat susu bantuan WHO.

Tapi susu tapong WHO atu ada jua masaalahnya. Bila dicampoo dian aing hangat sajuk, inda ya hancoo, bila dicampoo dian aing luan hangat bakumpal-kumpal jadinya. Jadi bilakan minum susu WHO atu kana guna akan aing yang inda baapa hangat, aing suam uja dangan kaang ani, bahaau tia luus hancoonya.

Bah, babalik aah caita mangusta dian susu, uja oang patuhaan mimang batabok banaa. Ani ndangaa caita jua nganya uja dangan, mula-mula sakit paut, lapas atu mutah, lapas atu bila inda taubati ada yang kapisan, uja oang patuhaan. Inda jua diee masaaie talihat dangan katabokan. Antah banaa anatah inda, tapi jangan tia dicuba. Lapas makan mangusta atu minum aing hangat sajuk tah saja, atu pun bila kaing lihee asanya, jangan tah munum susu.

Buah mangusta ani, amun diapis nganya isinya inda ya mbaie kanyang. Kabanyakan mangusta di kampong mulanya isinya inda LUNAK, kan bilang pohon yang diee tahu, bilang buting tia KALANG buahnya. Pasal atu tah aie diee damit mulanya amun makan buah mangusta, ditalan dian bigi-biginya. Bila hantap banyak nalan bigi mangusta, bila yang maasaie atu tahu ya apa jadinya, tatap “KABABALAN”. Ada lagi dua tiga jinis buah yang inda kanyang bila diapis nganya isinya tapi mbaie KABABALAN amun luan hantap banyak nalan bigi buah atu. Buah santul, tampoi, buah maitam kala-kala buah ambutan, tapi buah ambutan yang inda kawin, amun buah ambutan kawin inda payah ditalan dian biginya sabab ia lunak dan sanang ditanggal akan daie biginya. Bila talabih talan tatap KABABALAN.

Tapi buah ambai, diee aie damit pun makan batalan biginya, tapi inda ya mbaie KABABALAN. Baapa banyak pun ditalan dian bigi-biginya inda diee kababalan, tapi mbaie BAGAH tia pulang. Amun musim ambai aie diee damit mulanya di sikolah andah, amai yang TAKACIEET di saluaa. Kawan-kawan diee yang salajoo takacieet di saluaa mulanya kakal ya hidup. Amun diista tatap ya TAKIDUM.

Atu bahaau mukadimahnya, hantap malaatnya bah caita diee ani. Bah, masing bagalap uja dangan, yang sabanaanya aku kan naoh artikel daie Sdr Saidin Hj Gandul pasal CARA PAMAKANAN YANG SIHAT dalam blog ani. Baca taya baik-baik. Taima kasih banyak-banyak aah Sdr Saidin, sabab ajin ngantat artikel aah ku. Hantap banyak pahala mu tu lai. Caita pasal pahala dian dosa ani cuba kau tanya akan aah Si Lahat. Tahu ya tu. Bah masing bagalap……. A. S. Kasah

Nota : Artikel di bawah ini tidak disunting dan menggunakan sedikit bahasa slanga. Harap maklum.

QUOTE -Amalan/kepacayan kadayan tentang makanan batabok ani adalah selari dengan ajaran Nabi SAW, cuba kita lihat artikel yang aku taima dari sahabat ani

Diet Cara Rasulullah
By romzi

Ada sedikit ilmu yg mungkin boleh dikongsi bersama mengenai perihal cara pemakanan Rasulullah.
Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet in.
.
Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKAJangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL

# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.
# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.
# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.
perkataan JANGAN mungkin bleh ditimbang dengan ELAKKAN,
sb mungkin ada yang kata dia makan selama ni ok je..
dalam jangka masa terdekat mgkn kita dok rasa kesan dia
Ianya mungkin ada kesan bila kita sudah tua nanti.
Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.

Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:-

• Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk;

• Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit);

• Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan;

• Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

Mgkin perkara di atas biasa sangat doh dengor tapi mungkin wat panduan dan ilmu yang diulang untuk kebaikan bersama

Sama2lah kita mengamalkannya.......
WallahuA'lam - UNQUOTE

No comments: