Saturday, November 17, 2007

RMK9 - MESAPOL TAPAK MRSM & PUSAT LATIHAN POLIS (PULAPOL)














The PGK (Pasukan Gerak Khas - Police Commando) operators during the 200th National Police Day royal parade at Sultan Abdul Samad Road, Kuala Lumpur. (Date:March 26, 2007).











Logo MRSM

Mesapol tapak MRSM. Pulapol
oleh: SAMRAH AG. DAMIT
tarikh: 5 November 2007 (Isnin)
sumber: UTUSAN BORNEO


Y.B. Datuk Dr Yusof bin Haji Yacob
Ahli Parlimen Sipitang

SIPITANG: Sebuah Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan Pusat Latihan Polis (Pulapol) akan dibina di Mesapol dalam Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK9), Kata Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Dr. Hj Yusof Hj Yaacob.

Menurut beliau, cadangan pembinaan MRSM dan Pulapol ini telah dipersetujui oleh Menteri dan Timbalan Menteri berkenaan melalui perbincangan yang telah dibuat setelah mengambil kira keperluan pembinaannya di daerah ini.

"Saya telah berunding dengan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Khalid Nordin dan beliau bersetuju supaya pembinaan MRSM dilaksanakan dalam RMK9 di Mesapol," katanya ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Zon Mengundi Mesapol dan Usuk anjuran Jasa dan Pusat Khidmat Parlimen P178 Sipitang di Dewan SRJK(C) Chung Hwa Mesapol dekat sini kelmarin.

Beliau berkata, Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri pula telah bersetuju dengan cadangan pembinaan sebuah Pusat Latihan Polis di Mesapol.

"Datuk Johari Baharom telah beri 'lampu hijau' bahawa di Mesapol ini kita akan tempatkan sebuah Pusat Latihan Polis (Pulapol) yang berharga sekitar RM200 juta," katanya.

Menurutnya lagi, pembinaan dua institusi besar ini akan menghidupkan semula Mesapol yang telah sekian lama lesu akibat kekurangan kunjungan orang ramai ke pekan ini kerana ketiadaan daya penariknya.

Yusof yang juga merupakan Ahli Parlimen Sipitang, berkata limpahan pembangunaan yang dinikmati oleh rakyat di Parlimen Sipitang adalah hadiah kerajaan kepada rakyat yang sentiasa memberi sokongan padu kepada kerajaan.

Beliau juga melahirkan kesyukuran kerana dapat menunaikan janji-janjinya untuk menyelesaikan masalah rakya khususnya di Parlimen Sipitang dengan terlaksananya projek-projek besar yang memberi manfaat kepada seluruh rakyat jelata.

Katanya, di antara projek pembangunan yang diperjuangkannya selama ini dan kini telah terlaksana ialah, pembinaan loji air baru berharga RM60 juta, jalanraya Sipitang0Tenom (RM264 Juta), Jalanraya Pantai-Mengalong-Siputol (RM36 juta), Jalanraya Solob (RM8 juta), Jalan penyambung Kg Pelakat (RM2.5 juta), Jalan Lubok Darat-Lubok Weston (RM7 juta), Jalan Lumadan (RM2 juta), Jalan Padas Damit (RM7 juta) dan yang paling baru Jalan Sungai Tiga berharga RM6 juta ringgit.

"Perjuangan saya belum berakhir, banyak lagi yang perlu diselesaikan..., saya mahu rakya di Parlimen Sipitang hidup selesa kerana saya sedar bahawasanya tanggungjawab pemimpin adalah untuk selesaikan masalah rakyat," katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta agar pegawai kerajaan memahami hasrat untu mencapai visi dan misi ini kerana kejayaan yang diraih selama ini ada hasil kerjasama semua pihak.

Sementara itu, beliau melahirkan rasa terpegun dengan kehadiran lebih 2000 orang pada majlis ini hingga menyebabkan dewan dan luar dewan penuh sesak dengan orang ramai yang terdiri daripada pelbagai kaum.

Sempena dengan majlis ini, turut diadakan peyampaikan enjin sangkut, penyampaian rumah, PPRT, penyerahan pengisar padi, dan pemberian kawasan tanaman getah (LIGS).

Turut hadir pada majilis ini ialah Penolong Pengarah Jasa, En Zulkifli Hj Ag Adi, Pegawai Daerah Sipitang Wahab Hj Hamid, Ketua-ketua Jabatan, pemimpin-pemimpin parti komponen BN, pemimpin persatuan etnik, masyarakat, ketua-ketua kampung, Ketua Anak Negeri, Wakil Ketua Anak Negeri dan Pengerusi JKKK.

Sumber : http://www.sipitang.net/portal/news.php

No comments: