Tuesday, September 15, 2009

Pusat Pengajian Tahfiz Al-Quran As-Syatibiyah

Aie ku balajaa di Maktab Sabah mulanya (1971 -1972), pembangunan dan bandaa Kota Kinabalu inda ya macam kaang anie. Jalan daie Tanjung Hauu ka Kota Kinabalu sabuting nganya, Jalan Mat Salleh / Jalan Tunku Abdul Rahman. Jalan Coastal masa atu balum ada.

Jadi bila aie anam atau aie minggu ka KK tah kami amai-amai naik bas daie Gurdwara, Sikh Temple di hadapan Bangunan Persekutuan kaang anie. Di atas bukit atu asrama Maktab Sabah. Jadi bila naik bas lalu Jalan Mat Salleh / Jalan Tunku Abdul Rahman sudah hampiee ke KK (subalah kanan atas buhuu) atu kalihatan tia Gaeja SDA (Seventh Day Adventist) dian salib (pangkah uja Kadayan) nya basaa hantap tapampang atas bangunan gaeja atu.

38 tahun salapas atu, kaang ani taya, inda lagi ada salib atas bangunannya! Jadi masjid taya. Kaadaan baaubah, bangunan yang mulanya Gaeja SDA kaang ani jadi Masjid dan Pusat Pengajian Tahfiz Al-Quran As-Syatibiyah taya. Basaa pahala jalama yang mbali tanah dian bangunan atu. Atu tah yang didamaie amal jariah bapanjangan yang inda pandai putus masipun jalamanya nuhun sudah. Wallahu alam.






Ini adalah satu-satunya bangunan gereja yang telah dijadikan Masjid Kota Kinabalu (atas bukit). Asalnya gereja SDA Seven Days, pada tahun 80-an telah dibeli oleh Tun Mustapha lalu dijadikan Masjid. Sekarang dijadikan lokasi sementara Pusat Tahfiz As-Syatibiyah di Bandaraya Kota Kinabalu




















Bila ada asanya yang kan baamal jariah, Sumbangan boleh disalurkan melalui MAYBANK2U ke dalam akaun PUSAT PENGAJIAN TAHFIZ AL-QURAN AS-SYATIBIYAH
NOMBOR AKAUN MAYBANK : 160214045547
Dan letakkan alamat email assyatibiyah@gmail.com

Klik disini untuk malawat laman web Pusat Pengajian Tahfiz Al-Quran As-Syatibiyah

You are also welcome to visit my other blogs http://darahkedayan.blogspot.com/ and http://simply-kedayan.weebly.com/

No comments: