Tuesday, December 18, 2007

NOSTALGIA MAJLIS KAAMAIAN DI KAMPUNG KADAYAN TAHUN 60an (Bah. 4)





Masjid al-Haram




Dialek : Kadayan Sabah

Naik Haji

Naik haji ani uja oang mulanya bukannya kasana macam atu nganya. Mau banyak basadia. Basadia atu maksudnya mangatahui SYARIAT dan MAKRIFAT haji atu sandiee. Bila kasana inda cukup palajaan inda ya baguna, ngabis akan usin nganya uja oang tuha-tuha mulanya. Tapi saingat-ingat ku oang kan naik haji mulanya inda ya bakursus macam kaang ani. Kaang ani hantap sanang kan naik haji, kursus haji dimana-mana ada, yang parcuma kah, yang babaai kah samuha ada, pilih saja mana yang kita tapakai. Tapi mulanya inda ya macam atu, saingat-ingat ku oang kan naik haji mulanya balajaa daie dangan yang sudah naik haji dan kitab-kitab PARUKUNAN. Mangkali aku salah, tapi yang ku ingat macam atu tah, bila ku salah tolong luus akan.

Tapi di kampung mulanya, ada jua oang tuha-tuha yang sudah naik haji dan dikia bapangalaman. Jadi bisia ani tah jadi rujukan dan tampat batanya-tanya. Bila ndangaa caita oang yang sudah naik haji banyak tia yang mbaie takut aie diee damit mulnya. Aku yang hantap ku takut amun oang tuha-tuha bacaita pasal sasat di Makah. Kan bilang oang yang naik haji mulanya bacaita pasal sasat di Makah. Uja dangan amun sasat di Makah ani ada sababnya, macam-macam tia caita dangan, tapi bagi pandapat aku lah, oang yang sasat atu sabab amai dangan, inda ya tahu aah kan nuju, sama tia nganya palihatannya. Lagi pun bisia atu kabanyakannya oang tuha-tuha, mata pun abun dikit-dikit, inda bacaamin mata. Tahu-tahu tah saja bahaau tah maasaie tajumpa oang amai, dikampung inda baapa amai, bilang haie kita bajalan, tahu sudah diee mana kan dituju, tapi di Makah jalama amai palihatan bisia sama tia nganya, jadi inda tah tahu kan dituju. Picaya banaa ku, oang amai macam atu, amun inda biaksa tatap sasat.

Takanang diee lagi mulanya, oang yang kan naik haji atu banyak yang kan di palajaie, satu daipadanya balajaa NGIKAT SAAL. Ada yang inda tahu SAAL tu apa? SAAL tu dalam Bahasa Malayunya SARBAN. Uja oang Kadayan SAAL. Ngikat saal ani yang sabanaanya bukan mudah, amun inda maasaie balajaa. Mudah tapacul, bila inda tahu malilit. SAAL ani simbol yang panting bagi oang yang sudah naik haji di kalangan oang Kadayan di kampung kami mulanya. Ia macam satu kamastian. Bila yang sudah naik haji atu misti makai SAAL. Takanang jua diee lagi, amun sambahyang aie aya aidil fitri atau aie aya haji, kala-kala sambahyang Jumaat pun ada, musim atu tah bila kan malihat oang tuha-tuha yang sudah naik haji, makai SAAL langkap bajubah, batali pinggang haji, makai minyak ATAR lagi tu, ada jua dua tiga oang yang mbali pakaian arab di Makah aienya naik haji mulanya makai pakaian Arab, langkap dian “head gear” yang ampat pasagi atau bulat di tauh aah SAAL yang inda balilit. Arab “head gear” yang babantuk ampat pasagi atau bulat atu inda ku takanag namanya, bila ada pambaca yang tahu namanya tolong baie tahu. Macam oang Arab upa bisia. Musim atu diee kakal damit, inda bakamera kan nangkap gambaa bisia. Bila ada gambaa hantap bangisnya kan di kanang-kanang uja dangan.

Ani kan babalik pasal caita ngikat SAAL, yang sabanaanya SAAL ani ada dua jinis yang aku tahu. Saal yang partama, kain alus, barwarna putih inda babunga-bunga, babantuk ampat pasagi. Saal yang nomboo dua, kain alus jua babantuk ampat pasagi tapi bawarna hitam atau miah-miah dikit dalam bantuk pitak-pitak damit, sieng SAAl atu ada bainda-inda di sakalilingnya. Cara ngikat kadua-dua SAAL atu pun balainan. Biaksanya SAAL yang putih atu diikat aah kupiah haji. Ikatannya pun adun. SAAL yang babunga-bunga atu yang diee talihat mulanya inda baapa adun ikatannya. Basaa upanya di kapala oang tuha-tuha yang makai SAAL atu.

Oang yang kan naik haji ani, aie kan batolak daie umah ada yang nuun akan. Takanang ku lagi aie diee damit-damit mulanya, ada dangan BABAANG lapas atu BASALAWAT. Sudah bisia kan batolak ada yang basadakah dahulu aah oang amai, tarutamanya kanak-kanak. Tapi bisia mbaie sadakah inda ya sawang-sawang gayanya, usin pacah atu dihamboo tia nganya macam atu. Apa lagi yang diee kanak-kanak ani iski hantap tah diee, baabut-abut ngambil usin, amun taluus aie hujan, banyak yang tadasoo, inda olah nih tanah likin. Abis kamah saluaa dian baju. Lapas atu bahaau tah bisia batolak. Biasanya amai dangan ngantat aie oang kan naik haji batolak. Tahun 50an atu oang batolak kan naik haji daie umah, bajalan batis nganya inda ada “UNGKAH” uja dangan. Jalan basaa pun balum ada, yang ada pajalanan batis nganya yang kala-kala licak amun musim hujan. Mulanya aie dangan batolak daie kampung kami, bila ku inda silap, ka Labuhan bisia dahulu. Daie Sipitang bisia naik paahu ka Labuhan, daie Labuhan atu inda tah ku tahu, sama ada batolak taus daie Labuhan atau ka Api-Api ya dahulu bahaau tah bisia batolak ke Jeddah. Bila ada yang tahu caita ani tolong padah-padah akan. Uja ku oang kan naik haji ani batolak ka Labuhan ya dahulu sabab atu tah jalan yang paling sanang sabab daie Sipitang dalam tahun 50an mulanya inda ada jalan ka Bopot (Beaufort, uja oang Kadayan BOPOT). Yang ada mungkin jalan kuita api daie Weston ka Bopot nganya, lapas atu bahaau tah ka Api-Api. Ada kamungkinan jua oang mulanya yang kan naik haji atu ka Weston ya dahulu, lapas atu taus ka Api-Api inda ya ka Labuhan tujunya. Yang tahu-tahu atu tolong baie tahu lai.



Mercedes F700 (in my 2008 wishlist, what a beautiful car!!)





Dalam tahun 50an atu, di kampung kami balum ada UNGKAH. Inda olah BAUNGKAH amun jalan pun inda ada. Ungkah ani saingat-ingat ku dalam tahun 60an bahaau tah maasaie talihat apa upanya ungkah atu. Yang sabanaanya “UNGKAH” ani daie bahasa oang Baitis macam “INGGIN” jua. Amun INGGIN atu datangnya daie tutuan oang Baitis “engine”, jadi lidah oang Kadayan ani KAAU dikit jadi tia INGGIN. Asal usul tutuan UNGKAH ani macam ani caitanya. Caita ani yang sabanaanya datang daie Labuhan bukan daie Masapol atau kampung-kampung Kadayan lain di Sipitang. Jaman Baitis mulanya di Labuhan, ada tah oang Kadayan yang jadi dareba Tuan Residen atau Tuan DO. Nama oang Kadayan yang jadi dareba atu inda tah kita nie tahu. Kita nama akan tia Si Lamat (macam dalam lagu Sdr Ibrahim Hj Diman). Macam ani gaya tutuan nya:

Si Lamat : “Apa gaya tuan Residen / DO mulih ka umah aie ani?’
Tuan Residen / DO : “Aku mulih naik my OWN CAR”.


Jadi luan hantap salajoo Si Lamat ndangaa tutuan Tuan Residen / DO ngucap “OWN CAR”, jadi daie sana tia malaat tutuan “OWN CAR” jadi “UNGKAH”. Ia jadi UNGKAH atu pun pasal lidah oang Kadayan ani KAAU, inda ya dapat nyabut OWN CAR, hantap oang Baitis bunyinya, lagi pun huup “R” dalam CAR atu hantap payah kan di tutuan akan. Macam caitaku bianie pasal ngaji kan nyabut "RA” atu hantap payahnya. Jadi yang paling sanang ditutuan akan ialah UNGKAH. Sampai tia kaang ani oang Kadayan makai tutuan UNGKAH atu. Tapi ada jua oang Kadayan yang yang nyabut KUITA, yang datangnya daie sabutan oang Malayu. Antah banaa antah inda, kan caita jua nganya. Bila ada caita lain pasal asal usul tutuan UNGKAH atu padah-padah akan tia aahku atu tulis dalam komen yang disadia akan atu.

Nunggu oang kampung mulih daie naik haji ani hantap batahnya. Paling-paling awal pun dalam 8 – 9 bulan, ada oang mulanya yang sampai batahun-tahun bahaau tia mulih, sabab manuntut di Makah. Nyambut oang mulih daie Makah ani labih daie kan ngantat bisia batolak ka Makah. Amun tadangaa habaa yang naik haji atu kan mulih taya, amai oang kampung nunggu. Macam biaksa lah amun sudah bajumpa dian oang yang bahaau mulih daie naik haji, batakul-takulan tia bisia kan ngambil BAAKAT uja dangan. Mudah-mudahan yang balum naik haji atu dapat “LAMBAI” kan naik haji. Tutuan “LAMBAI” ani pun inda ku baapa tahu ngapa oang tuha-tuha mulanya ngucap LAMBAI bila kan naik haji. Kala-kala ada yang cukup usinnya sudah, tapi balum ya naik haji, ujanya balum dapat LAMBAI. Haati tutuan lambai atu tahu diee, tapi ngapa ya di pakai untuk naik haji. Bila ada yang tahu-tahu atu tolong ku lagi lai, ngapa ya kana ucap LAMBAI?

Ada jua ku taima komen daie pambaca dalam tulisan ku yang sabalum ani. Komen pambaca yang manggunakan nama BANGKUTUT atu macam ani bunyi nya: -

Ceita pasal naik haji ani, banyak hantap pantang larangnya, yang kuingat;

i. Bersedakah jangan PISANG karang tergelincir di Makkah.
ii. rajin-rajin bersedakah Galagah (tebu) inda karing lihir di sana.


Mbaie hijap banaa oang Kadayan ani.

Oang mulih naik haji ani banyak caita bisia, tapi aie diee damit mulanya ada jua oang tuha-tuha bacaita yang ada caita di Makkah atu yang inda dapat dicaita akan. Bila dicaita akan jua, jalama atu jadi “LULUI” sabab kana “KISAS”. Inda jua ku baapa tahu, bila ada yang tahu-tahu atu tolong jalas akan caita ani. Caita ani inda dapat ku panjang-panjang akan sabab di kampung kami mulanya ada kes yang macam ani. Tapi ani samuhanya kuasa Allah Taala, sama ada ia jadi LULUI atu disabab akan bacaita kisah-kisah sulit yang dialaminya di Makah atau di sabab akan parkara-parkara lain yang inda kita tahu. Wallahu 'alam bisawab.

Kisah-kisah yang ku caita akan di dalam tulisan ani kan caita jua nganya uja dangan. Bila yang baik atu di jadi akan tauladan, bila yang inda baik atu di jadi akan sampadan . Yang panting hantap dalam soal naik haji anie ialah kita samuha mandapat HAJI MABRUR dari Allah SWT. Bila yang sudah naik haji atu, tantu tahu apa paasaan masing-masing samasa di tanah suci Makkah. Marilah kita sama-sama berdoa ke hadrat Allah SWT semoga ahli keluarga kita, sudara mara kita dan para muslimin dan muslimat yang menunaikan fardhu haji tahun ini Selamat Kembali ke tanah air dan semoga dianugerahkan dengan haji yang mabrur oleh Allah SWT. Amin.

"SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL ADHA"

2 comments:

Anonymous said...

"SAAL" dan yang balilit dikapal 4 pasagi tu yang Tuan Haji inda tahu damanya tu mun ku nda Salah "IGAL"..."LAMBAI" tu mun uja bahasa Melayu "SERU" @ Uja Hati @ Lagipun mungkin Inda ya Baniat kan naik Haji pakah mun yang sudah banyak Usin tu, Takut yaa kan Makai Usin bah itu pakah, Apa lagi mun ya luih Usin atu daie Sumbaa yang Kuaang Halal pakah jamu Haji...Bukannya baguu lagi itu d Mekah liau Cuba kita fikie akan Balaai daiee Labuan nuju Ke Pulau Pinang dan Balaai lagi Ke Jeddah tu bukannya jua inda jauh tu jamu. Mun aiee angin inda Batiup Kapal La'ai tu inda olahnya bausik jamu itu pakah, Inda olahnya inda batahun tahun jua dahulunya naik Haji ke Mekah tu Liau.Mun kaang ani ni bausin banyak boleh 12 Haiee nganya ngambil Pekej yang Rm:23,000.00 tu. Lagipun pajalanan dahulu Daie Supitang,Labuan,Pulau Pinang taus Ke Jeddah jamu. Inda ya lagi bapatah balik ke KK itu Liau Haji...

A.S. Kasah said...

Assalamualaikum Tuan Cobra. Taima kasih lai, badudun jua kau aah blog ku yg sapanggal haie anie. Awuu "IGAL". Batah sudah ku inda ndangga tutuan tu. Aku nie tuha sudah, ingatan, palihatan dan pandangaan kuang sudah. Kala-kala kawan lama pun inda kutakanang namanya. Bila tajumpa, upa kakal takilala tapi namanya inda diee takanang. Kala-kala mbaie supan. Tapi inda ulah jua, atu tah bahagian kita masing-masing yang Allah SWT telah tatap akan. Inda dapat diubah atu. Bah taima kasih lai. Hagut-hagut tah badudun, tapi inda ku ulah mahidangai kupi nganya, luan langai aah kita nie. Bah taima kasih.